Integritetspolicy
INTRODUKTION
Tältmissionen vill med denna policy säkerställa att vi hanterar personuppgifter enligt EU:s dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR) som träder ikraft den 25 maj 2018. Policyn omfattar alla behandlingar där personuppgifter hanteras och omfattar såväl strukturerad som ostrukturerad data.
TILLÄMPNING OCH REVIDERING
Tältmissionens styrelse ansvarar för att behandlingen av personuppgifter följer denna policy.
Policyn ska fastställas av styrelsen minst en gång per år och uppdateras vid behov.
Personuppgiftsansvarig, Tältmissionen – org.nr 882600-3405 – är ansvarig för att hålla i processen kring årlig uppdatering av policyn till följd av nya och förändrade regelverk.
ORGANISATION OCH ANSVAR
VD har det övergripande ansvaret för innehållet i denna policy samt att den implementeras och efterlevs av verksamheten.
Alla medarbetare ansvarar för att de agerar i enlighet med denna policy och vad den vill säkerställa.
BEGREPP OCH FÖRKORTNINGAR
Personuppgift: En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.
Registrerad: Den som en personuppgift avser, d v s den fysiska person som direkt eller indirekt kan identifieras genom personuppgifterna i ett register.
Personuppgiftsbehandling: En åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter – oberoende av om de utförs automatiserat eller ej – såsom insamling, registrering, organisering och strukturering.
PERSONUPPGIFTSBEHANDLING
Tältmissionens databas för givare och faddrar
Insamling av personuppgifter
Vi registrerar personuppgifter som namn, adress, personnummer, telefonnummer och e-postadress i vår databas för de som anmält sig som faddrar eller gett en gåva via Swish, bank eller plusgiro.
Barn under 15 år måste ha målsmans godkännande.
På hemsidan och på talongerna informerar vi faddrarna om att de genom sin anmälan blir inskrivna i registret. På hemsidan lämnar de samtycke genom att kryssa i att de läst vår Integritetspolicy innan de kan gå vidare, och på talongen signerar de.
Nya givare får ett brev med information om att de registrerats, tillsammans med Integritetspolicyn och sin rätt att tacka nej till att finnas med i registret.
Utöver uppgifter som givaren själv lämnar, eller som samlas in för att kunna ge relevant information, kan vi inhämta uppgifter från tredje part, till exempel:
- adressuppgifter från offentliga register för att säkerställa att vi har rätt uppgifter
- förfrågningar till Skatteverket om adress
- intresseanmälningar via leads eller sociala medier där personen själv anger sina kontaktuppgifter.
Behandling av personuppgifter
Ändamål: Information till fadder
- Behandlingar: Välkomstbrev med information om fadderskapet, samt utskick av fotofolder med information om barnet eller projektet.
- Kategorier av uppgifter: Adress, givarnummer, projektnamn.
- Laglig grund: Fullgörande av fadderavtal.
Ändamål: Information om verksamheten till faddrar
- Behandlingar: Utskick av månadsbrev med inbetalningskort för faddergåvan, samt möjlighet att ge till särskilda insatser.
- Kategorier av uppgifter: Namn, adress, givarnummer, fadderprojekt.
- Laglig grund: Fullgörande av fadderavtal.
- Övrigt:
- Faddrar med plusgiro kan välja månads-, kvartals-, halvårs- eller årsbetalning, och får brev endast vid betalningstillfället.
- Faddrar med autogiro kan välja olika intervall eller helt avstå utskick.
- Lagringsperiod: Tills faddern själv väljer att avsluta.
Ändamål: Information om verksamheten till givare
- Behandlingar: Utskick av månadsbrev med inbetalningskort för aktuella insatser.
- Kategorier av uppgifter: Namn, adress, givarnummer.
- Laglig grund: Samtycke.
- Övrigt: Nya givare får brev med Integritetspolicyn och information om sin rätt att tacka nej till att registreras.
- Lagringsperiod: Tills givaren själv väljer att avsluta.
Ändamål: Information om akuta händelser i våra partnerländer
- Behandlingar: Utskick av information via brev eller e-post.
- Kategorier av uppgifter: Namn, adress, givarnummer, e-postadress.
- Laglig grund: Samtycke.
- Övrigt: Gäller för de faddrar och givare som uttryckligen önskar sådan information.
Lagring och gallring
Om en fadder eller givare begär det avpersonifieras uppgifterna så snart som möjligt. Varje år görs en rensning i databasen. Om personen varit inaktiv i mer än tre år avpersonifieras uppgifterna. Ansvarig är Tältmissionen.
Tältmissionens databas för anställda
Denna databas hanteras av KPMG enligt avtal.
DINA RÄTTIGHETER SOM REGISTRERAD
Den registrerade har rätt att via brev, e-post eller telefon begära följande åtgärder. Vi kan komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa en effektiv hantering och att informationen lämnas till rätt person.
Rätt till tillgång
- Om du vill veta vilka uppgifter vi har om dig i vår databas kan du begära att få tillgång i form av ett registerutdrag.
- Du har också rätt att begära överföring av dina personuppgifter (personbilden i Nova) i maskinläsbart skick, dataportabilitet. Vi måste då också få veta om du vill bli borttagen ur vårt register.
Uppgifterna skickas till din folkbokföringsadress.
Rätt till rättelse eller begränsning
• Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga, eller komplettera eventuellt ofullständiga uppgifter.
Rätt till radering
- Du kan begära radering av dina uppgifter om:
- Uppgifterna inte längre är nödvändiga för det ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats.
- Du invänder mot en intresseavvägning vi gjort baserat på berättigat intresse och ditt skäl för invänding väger tyngre än vårt berättigade intresse.
- Du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål.
- Personuppgifterna behandlas på ett olagligt sätt.
- Personuppgifter har samlats in om ett barn (under 15 år) som du har föräldraansvaret för och insamlandet har skett i samband med erbjudande i t ex sociala medier.
VEM HAR TILLGÅNG TILL PERSONUPPGIFTERNA
Personuppgiftsansvariga
• Tältmissionen.
Systemadministratör, insamlingsadministratör och kundadministratör hos oss har tillgång till alla personuppgifter.
• Företag som handhar våra betallösningar (banker och andra betaltjänstleverantörer).
• Tryckeri som trycker våra utskick.
• Företag som tar hand om vår personalhantering.
Personuppgiftsbiträden
• Företag som hjälper oss med IT-tjänster (drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).
• Tryckeri, som trycker våra utskick.
• Företag som handhar våra betallösningar (banker och andra betaltjänstleverantörer).
• Företag som tar hand om vår personalhantering.
• Företag som gör specifika insatser för oss.
Uppgifterna som läggs ut till företagen regleras i avtal.
HUR SKYDDAS DINA PERSONUPPGIFTER?
IT-system
- Vi har vidtagit särskilda åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling. Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
Personuppgifter i formulär
- På webbplatsen finns ett par formulär där du kan fylla i namn, adress, e-postadress och telefonnummer för att få brev hemskickade. Dessa uppgifter används endast för att hantera din förfrågan och skickas inte vidare till tredje part. Informationen lagras endast så länge det behövs för att administrera utskicken eller i enlighet med gällande lagar.
Cookies
Tältmissionen använder cookies för att förbättra funktionalitet och användarupplevelse på vår webbplats. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator eller mobila enhet.
Vissa cookies är nödvändiga för att sidan ska fungera, medan andra används för statistik, analys eller funktioner som gör ditt besök smidigare.Vi använder CookieYes för att hantera ditt samtycke. Du kan när som helst ändra eller återkalla ditt cookie-val via CookieYes-symbolen på sidans nedersta vänstra hörn.
Vi lagrar inte personuppgifter direkt i cookies och vi säljer eller delar inte personuppgifter med tredje part i marknadsföringssyfte.
Vissa tjänster från tredje part (t.ex. statistik eller inbäddat innehåll) kan dock sätta egna cookies när du använder webbplatsen.
Vad innebär det att Datainspektionen är tillsynsmyndighet?
- Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen, och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in klagomål till Datainspektionen.
KONTAKTA OSS PÅ TÄLTMISSIONEN
Address: Tältmissionen, Kärrsjö 136, 890 54 Trehörningsjö
Telefon: 0662-461 31 mån-tor 09:00-12:00, 13:00-16:00
E-post: info@taltmissionen.se